Friday 3 May 2013

Cheezy Wedges !

::: Assalamualaikum :::

Ha, Fyi .. Aku ni tengah cuti sem 2bulan tau tak.. So, adek2 aku yang kt umah ni, BULI aku. "akak masaklaa ape2 yang sedap...sedap.. " 

Padahal, aku ni bukan lah pandai masak sangat.

"campak-campak je dalam kuali tu " muahahaa..

Aku pon, selak2 buku resepi ....

Al-maklomla..   budak baru belaja .     :)

Ting..tong..ting..tong..

Aku dah dapat idea, nak wat pe.

Jeng ,, jeng,,

  Cheezy Wedges ! 


Disebabkan botol sos tu, tak banyak kat umah aku ni.

aku simbah je mayonis ! cheezy ! sos ! hahaha , ngeng kan ~

Wedges die, @ kentang die. aku nak save budget.

aku beli kentang dekt kedai, potong , salut tepung , goreng ! (save money , haha)


Bahan-bahannya ialah :- 

500ml susu dutclady
 Setengah buku butter
 12 keping cheddar cheese
3 sudu besar tepung gandum
 2 sudu kecil serbuk pati ayam
 lada sulah , lada hitam , perasa & pewarna kuning secukupnya
 ( aku x guna perasa, and pewarna aku guna serbuk curry ) 

Cara-caranya ialah :-

Cairkan butter di atas api kecil dengan menggunakan pan yang sesuai.
Masukkanlah susu dan tepung gandum.
Kacau sampai tak berketul tau.
then, masukkan cheese,pati ayam, lada sulah,lada hitam dan pewarna.
Kacau sampai likat ea,
agak-agak pekat tu, tambahlah air sikit
bila dah mendidih .
tutup api.
siap ! :)


Tak payah susah-susah nak pergi kfc sane tuh.

buat habis minyak jer. haha.

Selamat mencuba !

 terima kasih membaca :) 

Moga Allah redha :)




4 comments :

  1. Peh...
    Serius..ko tgkap gmbar je kan
    Org lain buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey..
      Bro syazmee.
      baek sikit.
      cek buat naa..

      Delete
  2. hahaha....
    lps nih ley jual kt kolej.
    kentang wedges,kentang wedges...
    1 rm1.00,1 rm1.oo....lalalala

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.
      great idea !
      nnti untung besaq
      boleh jual dekt uitm dungun pulak,
      lalala ~

      Delete